Ondernemer worden….Wie? Ik??

Een ondernemer worden is een droom die veel mensen hebben. Financieel vrij zijn, geen baas hebben en niemand die je vertelt wat je moet doen is van de grootste redenen waarom mensen kiezen voor een eigen bedrijf. Een droom leven, toch? Maar is dit echt zoals het gaat bij ondernemerschap? Hieronder leggen wij uit wat je nodig hebt om ondernemer te worden.

In principe kan iedereen ondernemer worden

Je hoeft geen specifieke opleiding te hebben gevolgd, maar het is wel handig om cursussen of workshops te volgen die de verschillende aspecten van een bedrijf hebben behandelen.

Het hebben van ondernemende eigenschappen kunnen je helpen als eigenaar van een bedrijf. Ben je iemand die gestructureerd is en houd je van planning en organisatie? dan kan deze eigenschap je zeker helpen. Als ondernemer moet je namelijk verschillende petten dragen. Je hebt veel verantwoordelijkheden over de meest uiteenlopende zaken en alles gebeurt tegelijkertijd. Het is dan fijn als je overzicht voor jezelf kan creëren waardoor je in drukke momenten minder in de stress raakt.

Maar het hebben van een gestructureerd persoonlijkheid is niet alles wat je nodig hebt om ondernemer te worden. Eigenschappen zoals passie, weerbaarheid, zelf vertrouwen, flexibiliteit en visie, zijn net zo belangrijk. Misschien zelfs belangrijker…

Passie

Passie moet je niet onderschatten. Je moet gepassioneerd zijn om een eigen bedrijf te beginnen. Waarom? Omdat als je niet gepassioneerd bent zal je door moeilijke periodes (wat elke onderneming heeft) het niet lang volhouden. Wanneer je passie hebt, geef je werkelijk je alles om ervoor te zorgen dat iets slaagt. Ondernemen zonder passie is geen lange termijn strategie. Start daarom een eigen bedrijf met een product of dienst waar je echt in gelooft. Heb je al een eigen bedrijf maar ervaar je geen passie, dan is verandering misschien nodig.

Weerbaarheid

Ondernemen is vallen en opstaan. Ik herhaal. Ondernemen is vallen en opstaan. Elk succesvolle ondernemer heeft dit minimaal één keer meegemaakt. Als je begint voor het eerst met een eigen bedrijf, of misschien heb je al ervaring als ondernemer maar je begint iets nieuws, dan kom je in onbekend terrein. Het is natuurlijk niet zo dat je helemaal vanaf het begin begin ,maar bij elke nieuwe ontwikkeling kom je nieuwe uitdagingen tegen. Door weerbaar te zijn, of weerbaarheidseigenschappen te ontwikkelen, leer je sneller te herstellen na een tegenval. Dit brengt veel ervaring en wijsheid met zich mee waardoor vroegtijdig mogelijke problemen kunt herkennen en voorkomen.

Zelfvertrouwen

Je hebt vast eerder over een bedrijfsidee gesproken en direct kritiek of negatieve reacties ontvangen. Dit gebeurt vaak. Het is bij sommige mensen simpelweg een gewoonte om op iedereen negatief te reageren. Tel hoe vaak je als reactie hebt gehoord “Nou…. dat vind ik wel riskant” of “Ik weet niet of dat idee zou aanslaan” versus “Wat een goed idee! Dat gaat je zeker lukken”. Mensen zijn eenmaal geneigd om negatief te reageren. Als ondernemer moet je tegen kunnen.

Je zelfvertrouwen samen met vastberadenheid en toewijding zijn eigenschappen die je snel moet ontwikkelen om negatieve opmerking te kunnen weren. Als je al succesvol bent zal je alsnog de negatieve opmerkingen krijgen. Zelfs wereld-artiesten zoals Adele voelt zich vóór elke optreden erg zenuwachtig en onzeker. Gelukkig is zelfvertrouwen iets wat je kunt leren en verder ontwikkelen.

Flexibiliteit

“It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent, but the one most responsive to change”

– Charles Darwin

Een eigen bedrijf hebben eist dat je flexibel kunt zijn. Een starre houding hebben zal het ondernemerschap moeilijk maken. Als ondernemer heb je te maken met personeel, klanten, leveranciers, samenwerkingsbedrijven, etc. Hierdoor zal je moeten werken met verschillende mensen en persoonlijkheden. Om een goede samenwerking te hebben zal je soms water bij de wijn moeten doen omwille van je onderneming. Soms zal je de koers van je bedrijf moeten aanpassen omdat het tijd is voor vernieuwing. Dit is niet altijd makkelijk en vraagt een flexibele instelling.

Visie

Waar wil je naar toe met je bedrijf? Visie hebben is richting geven en dit is nodig om je bedrijf te starten en laten groeien. Hoe zie je je bedrijf in 5 jaar tijd is een goede vraag die je aan jezelf kunt stellen vooraf maar ook tijdens je onderneming. Bedrijfsvisie’s kunnen ook veranderen en dit kan goed uitpakken. Neem Apple als voorbeeld. Apple waren bekend voor hun hoogwaardige computers, de Macintosh. Maar rond 2000 hebben ze een andere richting genomen. Ze namen de visueel interface van de Macintosh wat veel gebruikersgemak meebracht en gingen de muziek kant op. De iPod en iTunes bracht een revolutie te weeg binnen de muziekindustrie. Daarna volgde de iPhone, daarna de iPad en dan kwam de Apple Watch. Maar dit was alleen mogelijk dankzij visie en de bereidheid te veranderen, oftewel flexibel te zijn.

The good, the bad and the ugly

Ondernemerschap is een levensstijl. Je kiest ervoor omdat je bereid bent de tijd in de stoppen. Je zult veel uren moeten investeren en voor een tijdje wordt het leven enigszins chaotisch.

Stress zal je ook ervaren. Gelukkig is dit vaak positieve stress wat je tegelijkertijd veel energie geeft. Ondernemen is dagelijkse uit je comfort zone treden. Je daagt jezelf uit keer op keer maar het is nooit saai.

Waar wil jij gaan met jouw bedrijf? Reserveer je Ondernemer in Eén Dag kaarten om dit te ontdekken.